حمید دارابی

بررسی شیوه های علمی نصب ؛ راه اندازی و نگهداری چیلرهای تراکمی

ناگفته هایی درمورد کمپرسورهای اسکرال (حلزونی)
ساعت ۱:۱٩ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٩ تیر ۱۳٩٦   کلمات کلیدی: صنایع برودتی ،حلزونی ،اسکرال ،کمپرسور

کمپرسورهای اسکرال در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی به دلیل عدم وجود سوپاپ های رانش و مکش و قطعات متحرک کمتر، همچنین عدم وجود فضای مرده و مقاوم درمقابل برگشت مایع، از مزایای بیشتری برخوردار بوده و بیش از15سال است که این نوع کمپرسور در صنعت چیلرسازی و صنایع برودتی مورد استفاده قرار می گیرند درپی کشف علت خرابی زودهنگام 4دستگاه کمپرسور اسکرال،برآن شدیم دلایل این اتفاق را تشریح کنیم.

چهار دستگاه کمپرسور مدلHLM081T4 درفاصله زمانی کمتر ازیک ماه دچار آسیب دیدگی قطعات مکانیکی گردیده و ناگزیر شدیم آنها را با 4دستگاه کمپرسور نو جایگزین کنیم.برای کشف علت خرابی زودهنگام این کمپرسورها آنها را در تعمیرگاه کمپرسور شکافته و متوجه شدیم تمامی کمپرسورها به دلیل اختلال در روغن کاری بوش های پایین و بالا میل لنگ و خوردگی در لبه های حلزونی‌ها از کار افتاده اند.


کمپرسورهای اسکرال در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی به دلیل عدم وجود سوپاپ های رانش و مکش و قطعات متحرک کمتر، همچنین عدم وجود فضای مرده و مقاوم درمقابل برگشت مایع، از مزایای بیشتری برخوردار بوده و بیش از15سال است که این نوع کمپرسور در صنعت چیلرسازی و صنایع برودتی مورد استفاده قرار می گیرند درپی کشف علت خرابی زودهنگام 4دستگاه کمپرسور اسکرال،برآن شدیم دلایل این اتفاق را تشریح کنیم.

چهار دستگاه کمپرسور مدلHLM081T4 درفاصله زمانی کمتر ازیک ماه دچار آسیب دیدگی قطعات مکانیکی گردیده و ناگزیر شدیم آنها را با 4دستگاه کمپرسور نو جایگزین کنیم.برای کشف علت خرابی زودهنگام این کمپرسورها آنها را در تعمیرگاه کمپرسور شکافته و متوجه شدیم تمامی کمپرسورها به دلیل اختلال در روغن کاری بوش های پایین و بالا میل لنگ و خوردگی در لبه های حلزونی‌ها از کار افتاده اند.

درشکل(1) تصویر برش خورده کمپرسور اسکرال و موقعیت بوش های پایین و بالای کمپرسور نشان داده شده است.

 یکی از شایع ترین علل خرابی کمپرسورها کمبود روغن در کارتل کمپرسور است .درمورد کمپرسورهای اسکرال درصورتی که کمپرسور برای مدت کوتاهی با کمبود روغن مواجه گردد پیامد آن فرسایش سریع بوش های بالا و پایین بخصوص بوش بالایی کمپرسور خواهد بود. با توجه به اینکه میل لنگ کمپرسورهای اسکرال 2900دور در دقیقه گردش می کند با خوردگی بوش ها ،میل لنگ از محور خارج شده و موجب سائیدگی لبه‌های حلزونی گردیده و عمل تراکم کمپرسور از بین رفته و عملاً کمپرسور کارایی خود را از دست خواهد داد.

شکل(2)بوش بالایی میل لنگ و دیگر قطعات کمپرسور اسکرال را نشان می دهد که به دلیل نارسایی در روغن کاری کمپرسور آسیب دیده و خورده شده است.درکمپرسورهای اسکرال محفظه پایین به عنوان کارتل روغن در نظر گرفته شده است انتهای میل لنگ همانگونه که در شکل (3)مشاهده می شود در یک حوضچه کوچک (Oil intlet) قرار گرفته و با دوران میل لنگ ،تحت خاصیت گریز از مرکز،روغن از طریق شیارهای ماشین کاری شده به سمت بوش هایی پایین وبالا و درانتها به محفظه تراکم کمپرسور هدایت می گردد. کمپرسورهای اسکرال به دلیل نزدیک بودن بوش‌های بالایی به حلزونی متحرک و ثابت، عملاً بارسنگینی را به دلیل تراکم گاز باید تحمل کند و نارسایی در روغن کاری کمپرسور بلافاصله موجب خوردگی و خرابی این بخش کمپرسور خواهد شد.

درکارگاه تعمیرات کمپرسور پس از شکافتن چهاردستگاه کمپرسور اسکرال مشاهده شد که مقادیر زیادی براده‌های فلزی و آلودگی های ناشی از جوشکاری و گرد و خاک درپایین کمپرسور تجمع پیدا کرده و همین امر موجب شده است که مجرای پایین میل لنگ کمپرسور (Oil intlet)مسدود شود و اجازه ورود روغن به مجاری لنگ را ندهد و کمپرسور به دلیل نارسایی در روغن کاری و عدم وجود روغن در فاصله بین میل لنگ و بوش ها و محفظه تراکم دچار خرابی زودهنگام گردیده و عملاً کارائی خود را از دست داده است.

درکمپرسورهای اسکرال در قسمت ورود گاز به کمپرسور(Suction connection)درکارخانه سازنده هیچگونه صافی برای جلوگیری از ورود براده و آلودگی تعبیه نشده است لذا به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی قطعات متحرک کمپرسور لازم است درهنگام مونتاژ کمپرسورهای اسکرال در کارخانه تولید چیلر،کندانسینگ یونیت واحدهای سردخانه و صنایع برودتی اقدامات زیر صورت گیرد.

1- هنگام جوشکاری لوله ها و اتصالات مسی رسوب اکسید مس در نزدیکی نقطه جوشکاری در دیواره های داخلی لوله ها تشکیل می شود.هنگام کار کمپرسور، مبرد و روغن لایه های اکسید را بر می دارند و این رسوب به سمت کمپرسور روانه می شود و منجر به انسداد مجاری عبور روغن به سمت قسمتهای متحرک می شود. هنگام جوشکاری با عبور دادن جریان آرام گاز ازت  در درون لوله می توان از تشکیل رسوب اکسید مس جلوگیری به عمل آورد.

2- با تهیه و نصب یک صافی (Suction Filter) درقسمت شیرمکش کمپرسورهای اسکرال بخوبی می توان از ورود هرنوع براده و گرد و خاک و آلودگی مدار تبرید به کارتل کمپرسور جلوگیری به عمل آورد.

3- لوله های مسی را حتماً با لوله بر کوتاه کنید و هرگز برای بریدن لوله از اره استفاده نکنید، پلیسه ها را با ابزار مناسب از لبه های لوله های مسی جدا کنید و هنگام عملیات برش و لاله کردن لوله های مسی مطمئن شوید هیچ نوع آلودگی وارد لوله کشی نشود.

 

توجه داشته باشید عمر مفید و قابل اطمینان بودن یک سیستم تبرید به عدم وجود آلودگی ، رطوبت و گازهای غیرقابل چگالش(مانند هوا)درمدارات تبرید و دستگاه بستگی دارد.